Awaria systemu wtrysku może być spowodowana wieloma czynnikami. Na ogół nie towarzyszą jej żadne charakterystyczne symptomy, które mogłyby ustrzec kierowcę przed pojawieniem się na desce rozdzielczej kontrolki, o usterce systemu wtrysku. Kiedy kontrolka już się zapali i powiadomi nas o błędzie domyślnym, powinniśmy jak najszybciej zdiagnozować przyczynę awarii i ją usunąć.
Do awarii systemu wtrysku dochodzi najczęściej podczas jazdy. Wielu kierowców nie dostrzega żadnej różnicy w pracy silnika, a jedynym objawem usterki jest świecąca się kontrolka silnika. Jej pojawienie się na desce rozdzielczej nie oznacza, że musimy natychmiast zjechać na pobocze i dzwonić po pomoc drogową, która odholuje nasz samochód do wybranego warsztatu. Do warsztatu dojechać możemy sami, ale nie powinniśmy z tym zwlekać.
Wśród mechaników możemy się w tej sytuacji spotkać z określeniem „awaryjnego zarządzania silnikiem”. Oznacza to, że silnik pracuje, ale z jakiegoś powodu parametry jego pracy są nieprawidłowe. Eksploatacja silnika w trybie awaryjnego zarządzania może być powodem poważnej awarii, a co za tym idzie wiązać się z kosztownymi naprawami.
Nieprawidłowe parametry pracy silnika mogą być spowodowane wieloma czynnikami:
Powodem zapalenia się kontrolki systemu wtrysku może być również zatankowanie paliwa niskiej jakości.
Awaria systemu wtrysku to usterka, której wbrew pozorom możemy w łatwy sposób zapobiec. Jednym z warunków prawidłowej pracy silnika jest tankowanie na sprawdzonych stacjach paliw – im wyższej jakości paliwo tankujemy, tym mniejsze prawdopodobieństwo zanieczyszczenia silnika i ewentualnych nieprawidłowości. Warto również pamiętać o regularnym czyszczeniu układu zasilania paliwa, w tym wtryskiwaczy, katalizatora i sondy lambda. Gromadzące się w układzie spalania zanieczyszczenia bywają częstymi przyczynami awarii.